23948sdkhjf

Det våras för brittiskt lågpris

Den pågående finansiella krisen kan bli lågprishandelns genombrott i Storbritannien. I dag har Aldi och Lidl tillsammans fem procent av marknaden. Men Aldi tror andelen kan öka upp till 20 procent på ett par år.

Aldi har för närvarande 400 butiker i Storbritannien, Lidl har drygt 450. Båda kedjorna växer påtagligt varje år.Den traditionella livsmedelshandeln har länge haft ett mycket starkt grepp om marknaden på de brittiska öarna. Avsaknaden av matmoms och för övrigt relativt låga livsmedelspriser har inte tvingat fram lågprisalterantiv som på andra håll i Europa. När Wal-Mart tog över Asda ledde det dock till prispress men inte värre än att Tesco kunde fortsätta växa. Denna marknadsledare har också varit mycket skicklig i sin tillväxtstrategi med stor satsning på specialvaror som dragit kunder till butikerna.Men nu kan en ändring vara på gång och den aktör som skulle förlora mest på lågprishandelns tillväxt skulle förmodligen vara just Tesco. Det skriver Jim Prevor i en blog på Foodinternational.net. Han är en respekterad bedömare av den brittiska livsmedelsmarknaden och driver flera tidningar på området.Ett bevis på att rädslan verkligen krupit in på Tesco är att företaget, alldeles intill sitt huvudkontor i Cheshunt, Hertfordshire, byggt upp en kopia av en Aldibutik där Tescoanställda kan lära sig hur en aggressiv lågprisaktör arbetar.För några månader sedan valde både Aldi och Lidl en mycket tydlig metod för att få in även bättre bemedlade konsumenter i sina butiker. Man erbjöd hummer och exklusiva viner till vrakpriser, något som verkligen drog kunder. När sedan en modetidning utsåg Aldis antirynkkräm - med priset 22 kronor per förpackning - till den mest effektiva, fortsatte succén. Hyllorna för krämen gapade dock tomma väldigt snabbt.Aldi jobbar nu för att ytterligare kunna sänka priserna på strategiska varor.I Tyskland finns ett talesätt som säger att andelen BMW och Mercedes på Aldis och Lidls parkeringar är påfallande höga.Kanske blir det snart dags att räkna Rolls-Royce och Jaguarer på motsvarande parkeringar i Storbritannien.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156