23948sdkhjf

Wal-Mart ångar på

Amerikanska  lågprisjätten Wal-Mart tar marknadsandelar i finanskrisens USA. I oktober stod kedjan för över hälften av hela ökningen av den amerikanska detaljhandeln.

– Det tyder på att gapet mellan Wal-Mart och övrig detaljhandel ökar ytterligare, sade Eduardo Castro-Wright, chef för kedjans amerikanska verksamheten när han presenterade resultatet för analytikerna.Å andra sidan var det få detaljhandelsaktörer som klarade av att öka sin omsättning under kvartalet.Det faktum att bensinpriserna gått ned talar också för Wal-Mart. Statistik från början av året visar att höga drivmedelspriser slår mot kedjan. Många kunder måste åka relativt långt för att komma till en Wal-Mart. Och lusten att ta bilen många mil sjunker när bensinen blir dyrare.Samtidigt med denna positiva utveckling fortsätter trenden som innebär att Wal-Mart ökar även inne i städer där konkurrenterna ligger alldeles i närheten. Låga priser på livsmedel och andra basvaror lockar allt fler.Ledande amerikanska varuhuskedjor förutspår ett tapp i försäljningen på jämförbara enheter under fjärde kvartalet. Wal-Mart spår dock en ökning i sina butiker med 1-3 procent, skriver Financial Times.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079