Hallå…Karl Thorson, på Nordiska Museets pressavdelning
– Jag tror att det kan ha med kaffetrenden att göra och folks intresse för kvalitetskaffe. De vill väl helt enkelt ha något gott till kaffet och då ligger choklad nära till hands. Det finns också en självprofilerande aspekt som innebär att man kanske vill visa att man har ett specialintresse av kvalitetschoklad. Det är helt klart att folk får upp ögonen för det här och därav de långa köerna. Förra året hade vi totalt 16 000 besökare och det är en markant ökning.Berätta om festivalen?– Vi presenterar helt enkelt kvalitetschoklad för en bred grupp av besökare. Det är också en stor bredd på den choklad vi visar. Det är 44 utställare som kommer hit och visar sin choklad. Vi har alltid haft en inriktning mot mat här på museet och bland annat så har vi en permanent utställning om det dukade bordet som har stått här sedan 1955, så det finns en koppling. Festivalgeneraler är Magnus Johansson på Xoko och Tony Olsson på Kåkå. De är båda konditormästare och det var de som startade festivalen.Vi står inför en lågkonjunktur, hur tror du att det påverkar intresset för lyxchoklad?– Man kan väl hoppas att folk vill trösta sig med en bit god choklad om det blir dåliga tider. Choklad innehåller ju ett ämne som ger en lyckokänsla så det kan väl inte vara fel.Camilla Myrsten