23948sdkhjf

Hallå…Christina Karlsson, dietist på Ica

Ica och Cancerfonden inleder en kampanj i veckan för att få barn mer positiva till frukt- och grönt. Varför gör ni det?

– Just det, vi inleder kampanjen denna veckan och syftet är att få barn mer intresserade av frukt- och grönt. Barn ska äta cirka 500 gram frukt- och grönt om dagen för att må bra och genom kampanjen vill vi få dem att äta det 5 gånger om dagen. Skolorna erbjuds att komma med en klass till Icabutikerna för en lektion och sedan får barnen med sig en kasse frukt och grönt hem tillsammans med arbetsuppgifter som är roligt upplagda. Många barn är ju väldigt försiktiga när det gäller frukt och grönsaker.Varför är de försiktiga?– Barn är av naturen försiktiga och det är en överlevnadsinstinkt, de föds med neofobi som innebär att de är vaksamma mot det de inte känner till. På den tiden när vi människor levde som jägare och fiskare hade det en funktion men i dag behöver barn lära sig att testa det som är nytt. Har ni märkt att barnen ändrat inställning?– Ja de tycker att det är enormt roligt att komma och en liten flicka sade till sin fröken: det här var den roligaste dagen i mitt liv. Lärarna berättar också att barnen vågar prova mer nytt. Är det broccoligratäng till lunch så vågar de efter lektionen ta en bit. Det visar att vi lyckats ändra attityden.Har ni fått fram några siffror som visar resultatet?– Det är oerhört svårt att få fram exakta siffror på sådant här. Karolinska Institutet ska göra en interventionsstudie som innebär att man mäter före och efter undervisningstillfället. Men det blir först nästa år. Vi har gjort små mätningar som visar att barnen är villigare att prova frukt och grönt.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078