Nolltillväxt för dagligvaror
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar med 5,5 procent i år, spår Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det innebär nolltillväxt i volym räknat.För 2009 räknar HUI med en ökad försäljning i dagligvaruhandeln med 3,0 procent. I volym räknat blir det en ökning med 1,0 procent. HUI har skrivit ned en tidigare prognos om detaljhandelns utveckling. Trots det räknar man med fortsatt god tillväxt för sällanköpshandeln. I år blir volymökningen 4,0 procent och nästa år 3,5 procent.HUI framhåller att prognosläget är osäkert just nu. Å ena sidan kan vi räkna med sänkt ränta inom några månader och nästa år väntar generösa skattesänkningar. Å andra sidan väntas arbetslösheten stiga och bostadspriserna sjunka, vilket får hushållen att bli mer försiktiga. I Sverige var det en ekonomisk kris i början av 90-talet som ledde till att omsättningen i detaljhandeln sjönk två år i rad. Jonas Arnberg på HUI tror dock inte att vi får uppleva något liknande denna gång.Men det finansiella läget i världen är osäkert, och situationen kan snabbt förändras. I mitten av november presenterar HUI en prognos för årets julhandel, där får vi en ny indikation på detaljhandelns utveckling framöver.Åke Rosengren