Persson: "Sjaskig" nej-kampanj
Alla anställda inom Handelsanställdas förbund måste arbeta för nej-kampanjen mot EMU. Handels strategi går ut på att framställa meningsmotståndare som oseriösa. En av dem, statsminister Göran Persson – Handelsmedlem i över 30 år – kallar kampanjen sjaskig.
I ett internt brev, som TT tagit del av, lägger Handels upp strategin. I brevet som skickats till alla första ombudsmän sägs det bland annat att två veckor före omröstningen är kampanjarbete obligatoriskt, skriver Dagens Nyheters nätupplaga.
Ta upp det orimliga. Här lovar ja-sidan guld och gröna skogar. Man lovar fred, tillväxt och sysselsättning. Snart säger man väl att EMU botar cancer, diarré och skit mellan tårna. Alltså ett retoriskt motargument. Framställ dem som oseriösa, skriver DN.
SVT:s nyhetsprogram Aktuellt visade brevet för Göran Persson på fredagen:- Om Handelsanställdas förbund har det här som kampanjstrategi äventyrar de 100 år av förtroende som har byggts av en facklig organisation som har stått för demokrati, tolerans och respekt, sade han till Aktuellt enligt DN.- Det här är sämsta formen av sjaskig kampanjverksamhet som vi ju förknippar med organisationer längst ut på höger- och vänsterkanten, sade statsministern.Han hoppades att det bara var en förvirrad medarbetare som ligger bakom och uppmanade Handels ordförande Ninel Jansson att ta avstånd från formuleringarna.Men Ninel Jansson försvarar brevets författare Stefan Carlén, förbundsekonom på Handels.- Men i stridens hetta har vi skrivit lite ogenomtänkta formuleringar, mer än så är det ju inte. Det här är ingen stor fråga för oss, sade Ninel Jansson till Aktuellt.- Men det där sista stycket tycker jag inte är korrekt, att man ska framställa sina motståndare som oseriösa.