Problem för Schweppes och Coke
Cadbury-Schweppes vill sälja rätten till sina varumärken till Coca-Cola. I uppgörelsen ingår dock inte marknaderna i USA och Frankrike. Vid en första kontroll verkar det som om omsättningen och vinsten för Schweppes inte är av den storleken att en granskning av EU behövs. Men nu har kommissionen ifrågasatt hur marknaderna egentligen ska beräknas. I affären ingår nämligen inte själva tappningen av produkterna. Om värdet av denna tas bort från Schweppes intäkter inom unionen hamnar man under den kritiska gräns på 250 miljoner euros, drygt två miljarder kronor, som EU har som gräns för en granskning.Men kommissionen är osäker på om det ska vara tillåtet att räkna på det sättet. Man har därför ställt en rad frågor till såväl Coca-Cola och Cadbury Schweppes som till deras konkurrenter.I Australien har konkurrensmyndigheterna redan gjort tummen ned. Där måste företagen komma med ett nytt upplägg på affären, skriver Financial Times.