Försäljning av Findus dröjer
Igår blev det känt att schweiziska livsmedelskoncernen Nestlé, förhandlar om att sälja varumärket Findus, som står för en årlig försäljning av cirka fem miljarder kronor. Skälet är att Nestlé vill koncentrera sig på de mer expansiva affärsområdena färdigalgat, pizza och snacks. Tilltänkt köpare av Findus är EQT Scandinavia ett svenskt-amerikanskt investmentbolag med Wallenbergs Investor som en av ägarna.EQT säger att man avser att omstrukturera och konsolidera marknaden för djupfryst i ett antal länder i Europa. Företaget ser inte några omedelbara förändringar vad gäller jobben i svenska Bjuv om affären går i lås. De djupfrysta produkterna som säljs under namnet Findus står för cirka 40 procent av Nestlés totala försäljning av djupfryst vilken uppgår till närmare 13 miljarder kronor.Nestlés aktier steg med över tre procent efter beskedet om den planerade utförsäljningen. Om köpet blir av återvänder Findus, åtminstone delvis till sina svenska rötter. Företaget, vars namn är en förkortning av Frukt Industri, började med att konservera frukt men togs 1941 över av Marabou och då började verksamheten med djupfryst mat. 1962 såldes företaget till Nestlé.Källa: Land Lantbruk och Financial Times.