Mycket väsen från liten förbutik – ”Elitloppet den stora grejen”
De var glada att de hade blivit nominerade, men trodde aldrig att de skulle vinna. Efter att halva jurymotiveringen lästs upp, den där novemberkvällen i Blå hallen på stadshuset i Stockholm, började de att förstå att de skulle ta hem det åtråvärda priset Årets förbutik.
– Då trillade polletten ned och vi insåg att vi har gjort ett bra jobb, och det lever vi på än i dag, säger Elsa Nilsson, försäljningsledare kundflöde på Stora Coop Bromma, som hade glitter kvar i håret flera dagar efter.
– Det känns också stort att kundflödet hyllas också. Att det inte bara är varorna, utan att man också ser servicepunkten i butikerna. Många har arbetat här i 20+ år. Det här är bekräftelsen som de behövde, säger Zandra Asterhag, säljchef kundflöde.
Butiken ligger på handelsplatsen Bromma Blocks i en gammal flyghangar intill Bromma flygplats i Stockholm. Här har Elsa Nilsson arbetat 39 år, från B&W till Coop Forum och nu Stora Coop Bromma. Zandra Asterhag, har fyra år i butiken och blev säljchef kundflöde får två år sedan.
Redan dagen efter den stora galakvällen firade de med en pizzabuffé. Men det ska firas ordentligt vid ett senare tillfälle i januari med hela personalen.
Stora Coop Brommas förbutik är ganska liten och är snarare en efterbutik, om de skulle säga det själva. Resan fram till att bli vinnare har för dem egentligen inte varit så märkvärdig.
– Vi har varit oss själva hela tiden, säger Elsa Nilsson.
Trots förbutikens storlek är de helt på det klara med vilken betydelse den har för den övriga butiken.
– Vi är inte den största förbutiken, utan allt mynnar ut i servicen. Även om vi, missförstå mig rätt, är intryckta i ett hörn så hittar de till oss, säger Asterhag och tillägger:
– Service och vi förlänger köpet. Vissa vill bara prata av sig och vi har en hel del stammisar. Den fyller många olika funktioner för olika grupper.
Elsa Nilsson fyller i.
– För att jobba i förbutiken måste man ha glädjen och vara intresserad av både spel och människor, och ha roligt med kunden. Och vara social, det är ofta dit de kommer om de inte hittar någon annan att fråga. Man måste nästan ha svar på allt, säger hon.
– Man är butikens förlängda arm och ansiktet utåt i mångt och mycket, flikar Asterhag in.
Cirka 500 meter från butiken ligger Sveriges största travanläggning Solvalla. Ett läge som har varit självklart att utnyttja, menar de. Arbetet intensifierades för två år sedan när Zandra Asterhag blev chef för kundflödet.
– Vi kom på tillsammans att Elitloppet, Sveriges största travlopp, är den stora grejen. Så vi bjöd in kuskar, som Björn Goop och Erik Adielsson, och fick hjälp av ATG inför tävlingen, säger hon.
Vi kom på tillsammans att Elitloppet, Sveriges största travlopp, är den stora grejen
För förbutiken är det årets höjdpunkt. De bjuder på en tårta, som ser ut som en häst, och dryck.
– Folk kommer och smakar och pratar, och får ställa frågor till kuskarna. Så har vi give aways och frågesport. Det är också något vi livesänder. Det blir mycket glädje, även för de som inte är travintresserade är det något som händer, säger Nilsson.
Vad är det som gör att er förbutik är så bra?
– Jag tror på min personal och ger dem fria händer. Det är viktigt från ledningshåll att man verkligen tror på sin personal. Sedan skulle jag säga att man ska våga testa olika saker. Vågar man sticka ut kan man komma långt, säger Zandra Asterhag.
Det handlar också om att dra nytta av de anställdas olika kunskaper, menar hon.
– Många har jobbat här länge och andra bara några månader. Alla har sina kunskaper och talanger, och man hjälps åt.
Vad är nästa steg?
– Att bibehålla erbjudandet och fortsätta äga vår förbutik. Utveckla kan man alltid göra, men vi ska inte göra något större annorlunda än vad vi gör i dag, och fortsätta samarbetet med våra aktörer, avslutar Zandra Asterhag.
Tre tips
1. Tro på din personal och våga testa nytt, och var innovativ. Ha personalrotation och inte en och samma person som står där hela tiden. Alla som jobba i butiken är säkert expert på något av det som går att erbjuda. Det blir också en variation för kunderna och även för dem som arbetar i butiken.
2. Se till att ha kunnig personal som har koll på spelen och spelkunderna. Att man vet när det spelstopp med mera.
3. I och med att vi inte har en sådan stor förbutik så tänk färre men värre. Det är lätt att det blir mycket saker, som grab and go, i förbutiken. Ha gärna färre saker så att det blir avskalat och fint för ögat. Välj ut det som är viktigast och gör det synligt. Det är din förbutik och det är du som bestämmer hur det ska se ut.
Källa: Stora Coop Bromma
Stora Coop Bromma
I den gamla flyghangaren intill Bromma flygplats öppnade EPA en stormarknad 1970, som sedemera blev BRA, B&W och OBS!. År 2007 öppnade den första Coopbutiken, Coop Forum.
Stora Coop Bromma ingår i föreningen Coop Östra.
Butikschef: Fredrick Löf.
Antal anställda: 125 personer.
Butiksyta: 7 000 kvadratmeter.
Lageryta: 1 773 kvadratmeter.
Öppettider: 7-23 alla dagar i veckan.
Källa: Stora Coop Bromma