23948sdkhjf

Icas nya AI-tjänst: Underlättar att välja hållbart

Icas innovationshubb Impact X har tagit fram en lösning där kunder med hjälp av AI ska kunna göra hållbara val. Pilotprojektet testas först inom e-handeln.

Den nya AI-tjänsten som går under namnet Klimatknuffen ska göra det enklare att välja produkter med lägre klimatavtryck. Det framgår av ett pressmeddelande.

− Många av våra kunder är medvetna om att de val de gör i matbutiken påverkar klimatavtrycket, men att välja nya alternativ kan upplevas svårt. Att få personliga förslag på produktbyten med lägre klimatavtryck gör det enklare att göra små förändringar som på sikt kan få stor effekt, kommenterar Jenny Lönn, senior hållbarhetsledare på Ica Sverige.

Det hållbara förslagen som presenteras är baserade på kundens tidigare köpbeteende och vanor. Till en början fungerar tjänsten endast för mejerier och kött och är ett tillval som kunden själv kan välja. 

Testet genomförs mellan oktober och december för att se om det får någon effekt på köpbeteendet.

− En viktig del är att göra information tillgänglig och tydlig så att kunderna kan ta medvetna beslut. Vi ser stor potential i att använda AI-lösningar för att framåt skapa mer anpassade och personliga rekommendationer, säger Sofie Karlsson, utvecklingschef på Icagruppen.

Så fungerar Klimatknuffen

AI-tjänsten anpassar förslag utifrån kundens tidigare köpbeteende och vanor.

Den ger alltid rekommendationer för produkter med lägre C02 än originalprodukten (substitutet måste ha mer än 5 procent lägre CO2).

Tjänsten fokuserar primärt på produktens klimatavtryck.

Källa: Ica

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093