nyhetsbrev


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan
Namn
E-postadress*
Vår policy för e-postadresser
  • På nytt jobb

    • Food for progress anställer konceptutvecklare 2017/02/22   |

      Kocken Fredrik Kämpenberg går in som ansvarig för nya recept och koncept hos Food for progress och får titeln Progress chef.

    • Ny tf vd för Macklean 2017/02/21   |

      Peter Normark är ny tf vd och seniorkonsult på LRF-ägda konsultföretaget Macklean. Han ersätter Mikael Kruhsberg som slutade vid årsskiftet.

    • Ny ordförande i Hakon media 2017/02/16   |

      Hon är ny ordförande i förlaget där branschtidningarna Icanyheter och Market ingår.

    • Nobe rekryterar varumärkesansvarig 2017/02/15   |

      Nobe aloe vera har rekryterat Georg Ekelund som brand manager.

    • Lidl får ny etableringschef 2017/02/15   |

      Lidl etablerar nya butiker, nytt lager och nytt huvudkontor. Därför har man anställt Christoffer Wennergren som ny etableringschef.

    Har du nytt jobb, eller har ni nyanställt? Maila!

  • Din aktieportfölj

  • På nytt jobb

    • Food for progress anställer konceptutvecklare 2017/02/22   |

      Kocken Fredrik Kämpenberg går in som ansvarig för nya recept och koncept hos Food for progress och får titeln Progress chef.

    • Ny tf vd för Macklean 2017/02/21   |

      Peter Normark är ny tf vd och seniorkonsult på LRF-ägda konsultföretaget Macklean. Han ersätter Mikael Kruhsberg som slutade vid årsskiftet.

    • Ny ordförande i Hakon media 2017/02/16   |

      Hon är ny ordförande i förlaget där branschtidningarna Icanyheter och Market ingår.

    • Nobe rekryterar varumärkesansvarig 2017/02/15   |

      Nobe aloe vera har rekryterat Georg Ekelund som brand manager.

    • Lidl får ny etableringschef 2017/02/15   |

      Lidl etablerar nya butiker, nytt lager och nytt huvudkontor. Därför har man anställt Christoffer Wennergren som ny etableringschef.

    Har du nytt jobb, eller har ni nyanställt? Maila!

Debatt: Snälla herr Bucht – ta det piano!

Pontus Nyman | 2017/02/14 | Antal kommentarer 0

Regeringen har nedkommit med en livsmedelsstrategi mot 2030. Den visar sig, vid närmare studium, vara en sufflé utan substans.

Och inte blev den påtagligt mer innehållsrik vid tisdagens presskonferens i Lidköping, där ett första 9 punktsprogram presenterades.

Den ärrige dagligvaruveteranen får frossbrytningar vid blotta tanken på ökad styrning av branschens frågor. Varje gång den politiska ledningen visar intresse för vår bransch, har det gått åt skogen. Historien vimlar av exempel på hur politiken har trasslat till det, försvårat eller fördyrat, i den mån man överhuvudtaget har engagerat sig.

Under hela efterkrigstiden fram emot 80-talet levde vi med rester från krigets tvingande ransoneringar och regleringar, inklusive kravet på 80 procents självförsörjning. Det senare födde tilltäppta gränser, skyhöga gränsskydd, dito matpriser och långvariga prisregleringar.

Hela branschen fungerande utomordentligt illa, volymerna sjönk och folket svor ve och förbannelse.

Sen följde en tid av tillnyktring och ökad frihetsgrad för branschen, i spåren av Berlinmurens fall och EU-inträdet. Gränserna öppnades, matmomsen anpassades till europeisk snittnivå och stor- och lågprisbutiker fick tillträde till de lokala marknaderna. Matpriserna sjönk (relativt) och volymerna ökade.

Så snälla herr Bucht: Ta det piano!  Håll dig och dina kollegor så långt borta det bara går! Det finns ingen quick fix som löser alla problem och gör alla intressenter nöjda, det är en omöjlig ekvation. Bönderna kommer att bli förbannade, industrin är redan missnöjd innan de skarpa förslagen kommit, handeln kommer att få skäll av konsumenter och kvällspress, för att inte tala om miljöintressena.

Eller förresten, du kanske har lösningarna på alla eviga frågor? Vi kan ju testa med landsbygdshandelns urgamla (och minst sagt skäliga) önskemål för att säkerställa långsiktig service: Utbyggt glesbygdsstöd, kommunal upphandling från lokala butiker, skälig ersättning från statliga ombudsbolag som Systembolaget, Posten och Apoteket.

Här har du chansen att väldigt enkelt göra något konkret för en utsatt del av dagligvaruhandeln för att säkerställa fortsatt service på landsbygden. Ta den till att börja med!

Nils Eric Näslund

nyhetsbrev


Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan
Namn
E-postadress*
Vår policy för e-postadresser
  • Din aktieportfölj

  • På nytt jobb

    • Food for progress anställer konceptutvecklare 2017/02/22   |

      Kocken Fredrik Kämpenberg går in som ansvarig för nya recept och koncept hos Food for progress och får titeln Progress chef.

    • Ny tf vd för Macklean 2017/02/21   |

      Peter Normark är ny tf vd och seniorkonsult på LRF-ägda konsultföretaget Macklean. Han ersätter Mikael Kruhsberg som slutade vid årsskiftet.

    • Ny ordförande i Hakon media 2017/02/16   |

      Hon är ny ordförande i förlaget där branschtidningarna Icanyheter och Market ingår.

    • Nobe rekryterar varumärkesansvarig 2017/02/15   |

      Nobe aloe vera har rekryterat Georg Ekelund som brand manager.

    • Lidl får ny etableringschef 2017/02/15   |

      Lidl etablerar nya butiker, nytt lager och nytt huvudkontor. Därför har man anställt Christoffer Wennergren som ny etableringschef.

    Har du nytt jobb, eller har ni nyanställt? Maila!

fri köpenskap Tryffelslingan 10, Lidingö (Buss 201 från Ropsten) Postadress: Box 72 001, 181 72 Lidingö.
E-post: Telefon 08-670 41 00 vxl Telefax: 08-650 24 91