23948sdkhjf

DVI: Försäljningen ökar – ”prisnivån fortsatt betydligt högre”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

SCB:s KPI-rapport för september visade att matpriserna, liksom månaden innan, ökade något. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker på årstakt uppgick i september till 2,1 procent. 

Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent, visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för september beräknas till -1,6 procent, då månaden i år innehöll två helgdagar färre än i fjol. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningen under månaden till 1,9 procent.

– Prisutvecklingstakten för livsmedel börjar stabiliseras på en lägre nivå, men prisnivån i sig är fortsatt betydligt högre än före perioden med hög inflation, till följd av att kostnadsnivåerna i hela livsmedelskedjan är på betydligt högre nivåer, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Samtidigt menar hon att det kommer att dröja innan hushållens köpkraft återhämtar sig, men att det finns tendenser på ett förändrat positivt beteende.

I butik uppgick försäljningen i september till 2,2 procent, jämfört med samma månad i fjol. E-handeln ökade med 5,7 procent och hemleveranserna med 5,2 procent. Upphämtning i butik ökade även det med 6,5 procent. Den totala andelen för e-handeln i september uppgick till 4,4 procent.

– E-handelsförsäljningen ökade under det tredje kvartalet och har därmed uppvisat tillväxt fyra kvartal i rad. Hittills i år uppgår e-handelsandelen till 4,1 procent av den totala försäljningen, vilket är i paritet med 2023, säger hon.

Årets tredje kvartal uppgikc till 3,6 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Under samma period  ökade fysisk butik med 3,5 procent och e-handeln med 7,5 procent.

Kalendereffekten beräknas till -0,1 procent för det tredje kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,7 procent.

Q3 2024 % sep-24 %
Total försäljning 3,60 2,40
Butiksförsäljning 3,50 2,20
E-handelsförsäljning 7,50 5,70
E-handel med hemleverans 4,60 5,20
E-handel med upphämtning i butik 11,40 6,50
E-handelsandel 3,70 4,40

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125