23948sdkhjf

Sainsbury's ökar försäljningen och tar andelar

Positiv trend för Storbritanniens näst största dagligvarukedja. 

Brittiska dagligvarukedjan Sainsbury's upprepar sin helårsprognos efter att ha ökat den jämförbara försäljningen med 3 procent under första halvåret. Den totala försäljningen steg med 2,6 procent. Det framgår av en uppdatering om affärsläget.

Försäljningen av enbart livsmedel ökade med 4,8 procent. Sainsbury's har en marknadsandel på 15,2 procent i Storbritannien, endast överträffat av Tesco.

“Vi har vunnit över konkurrenterna varje månad i 15 månader, eftersom allt fler människor väljer Sainsbury's för sin stora veckohandling”, säger vd Simon Roberts.

Försäljningen av allmänna handelsvaror och kläder minskade däremot med 4,2 procent, och ännu större var tappet inom Argos-verksamheten på -6,2 procent. Nedgången förklaras av ett både dåligt försommarväder som minskade försäljningen av säsongsbetonade kategorier, samt en stark försäljning under samma period förra året.

Sainsbury's guidning för helåret är ett justerat rörelseresultat på 1,01-1,06 miljarder pund, vilket motsvarar en ökning på 5-10 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047